Rideskolens tilbud fra 3/2 og smitteverntiltak på anlegget
Postet av Dikemark Rideklubb den 1. Feb 2021
** Teksten er oppdatert 17. februar. Endringer i enkelttiltak er markert.**
Smitterisikoen er under løpende vurdering og rideskolen kan delvis stenge eller stenges helt hvis smittesituasjonen krever det, samt at nasjonale og kommunale pålegg endres. Rideskolen vil også vurderes stengt eller delvis stengt hvis smittevernreglene på rideskolen ikke overholdes. Alle endringer vil kommuniseres på Dikemark rideklubb sine hjemmesider samt på våre Facebook sider.
Bakgrunn
Riding generelt skiller seg fra annen fritids- og idrettsaktivitet ved at den foregår med store dyr enten i store uisolerte haller eller utendørs, og det er begrenset nærkontakt mellom mennesker, særlig sittende på hest.
Dikemark rideklubb må i pandemisituasjonen balansere flere forhold:
- forebygge smittespredning ved anlegget
- sikre hestevelferd
- ivareta sikkerheten for ryttere
Dikemark rideskole driver sin aktivitet i et uisolert ridehus på 20x60 meter med meget høyt til taket, og risiko for smitte er derfor relatert til perioden før og etter selve ridetimen hvor elevene skal ankomme anlegget og skal få utdelt hest, og når elevene skal forlate stallen.
Fra onsdag 3. februar vil vi ha følgende drift i rideskolen:
- Rideinstruksjon i ridehuset for alle. Ridetimene går som vanlig. Se nedenfor om utdeling av hester mv. (justert 1/2)
- For flere grupper vil den halvårlige teoritimen i hvert kurs gjennomføres digitalt. Beskjed vil bli gitt direkte av din ridelærer.
- Det er mulig med ridebursdag med inntil ti personer tilstede. Kafeen er stengt, så bespisning er ikke mulig.
- Timer som ikke gjennomføres på grunn av korona, kan tas igjen fram til sommeren. Det vil bli satt opp ekstra ridetimer i helger og offentlige fridager når vi kan øke aktiviteten i rideskolen.
- Hvis du ikke møter til din faste time, må du gi beskjed på mail til info@dikemarkrideskole.no. Timen krysses ut, hvis du ikke gir beskjed innen klokka 10 samme dag.
- Beskjeder gis fortløpende i klubbens Facebookgruppe. Endringer kan komme på kort varsel.
Opphold på anlegget (dvs. inne i hovedstallen, ridehuset og andre etasje)
- Anlegget er stengt for alle som ikke har ansvar for å stelle eller trene hest. Opphold skal foregå effektivt, og ingen skal oppholde seg her lengre enn nødvendig.
- Kun ansatte, privatoppstallører og faste forryttere har adgang til hovedstallen.
- Rideskoleelever venter utenfor ridehuset. De kan gå inn i ridehuset når ridelærer åpner døra (viktig å vente, for å unngå å skremme hestene). Kun personer fra samme husstand som skal leie eget barn eller hjelpe det opp på hesten, kan følge med elever. Hestene deles ut og blir overtatt inne i ridehuset. Det brukes hansker ved riding.
- Munnbind skal brukes av alle, med unntak av barn på knøttetimer og under riding.
- Hender vaskes eller desinfiseres ved ankomst. Hansker benyttes ved bruk av felles utstyr.
- Alle som ferdes i hovedstallen har plikt til å notere daglig ankomst- og avreisetid i bok som henger ved alarmboksen ved inngangen til hovedstallen, for å kunne smittespore.
- Privatoppstallører kan få bistand fra personer i samme husstand (justert 17/2).
- Alle må vise stor aktsomhet og personer fra ulike husstander må holde minst 1 meter avstand til hverandre ved passering og minst 2 meter ved stallarbeid. Kun én person av gangen kan være inne i salrom, vaskerom, stellespilt, hestepasserrom og andre små rom.
- Privatoppstallørene henter for/flis kun når det er liten aktivitet i skoleheststallen.
- Ansatte sørger for ekstra rengjøring av toaletter. Kafeen er stengt.
- Ingen som er i karantene eller har symptomer på luftveisinfeksjon kan komme på anlegget.
- Ved positiv koronatest, må daglig leder varsles umiddelbart.
Ledelsen og styret i Dikemark rideklubb
17. februar 2021
Kommentarer
Logg inn for å skrive en kommentar.